4/2/10

Boogie Nights, Paul Thomas Anderson, 1997


 "Boogie Nights", "Ξέφρενες Νύχτες" στα ελληνικά, είναι ο τίτλος της δεύτερης μεγάλου μήκους ταινίας του ολοένα εξελισσόμενου σε πολύ μεγάλο σκηνοθέτη του ανεξάρτητου Αμερικανικού σινεμά, Paul Thomas Anderson ("Hard Eight", "Magnolia", "Punch-Drunk Love" και φυσικά το αριστουργηματικό "There will be Blood").

Εδώ, με την μόλις δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, στα 27 του μόλις χρόνια(!) ο Anderson  θα γίνει παγκοσμίως γνωστός, ενώ θα κερδίσει κοινό και κριτικούς. Και μάλιστα όχι επειδή πρόκειται για καμία ταινιάρα, αλλά για το ιδιαίτερα τολμηρό θέμα της. Ο αθεόφοβος κάνει μια ταινία με θέμα τη μεγάλη βιομηχανία του πορνό και την τεράστια άνθιση που γνώρισε προς το τέλος της δεκαετίας του 1970 αλλά και την παρακμή της στις αρχές του 1980!

 Η υπόθεση της ταινίας, απλή:
  Η ακμή και η παρακμή της βιομηχανίας πορνογραφικών ταινιών μέσα από την ιστορία του Έντι Άνταμς, ενός άντρα με "πλούσια προσόντα" που γίνεται περιζήτητος πορνοστάρ, αλλά στη συνέχεια πέφτει στην αφάνεια, όταν ανατέλλει το άστρο ενός νεότερου.

 Ο Έντι Άνταμς λοιπόν, θα ήταν ένας ακόμη συνηθισμένος Αμερικανός έφηβος με μέτριο μέλλον, αν δεν διέθετε ένα απολύτως ξεχωριστό... ανατομικό χάρισμα.
Ο σκηνοθέτης μεγάλων επιτυχιών του πορνό, Τζακ Χόρνερ, εκτιμώντας το 'ταλέντο' του Έντι, βρίσκει στο πρόσωπό του τον σπουδαιότερο πρωταγωνιστή του, και σύντομα τον μεταμορφώνει σε σούπερ-σταρ της ανθηρής αυτής βιομηχανίας.
Ο Ντερκ Ντίγκλερ, όπως είναι το "καλλιτεχνικό" του ψευδώνυμο, θα ζήσει στην κόψη του ξυραφιού όλη την αίγλη του ερωτικού κινηματογράφου στη δεκαετία του '70 αλλά και την παρακμή στις αρχές της δεκαετίας του '80
.

Και εντός ενός δυόμιση ωρών ντελιριακού sex & drugs ο Αμερικανός σκηνοθέτης βουτάει στα άδυτα της πορνοβιομηχανίας και μας οδηγεί σε αλλόκοτα μονοπάτια ενός μυστήριου χώρου, μιας βιομηχανίας "θεάματος" που κρύβει όπως κάθε ανάλογος χώρος βέβαια, τα δικά της μυστικά...

 Τα 70s λοιπόν. Μία ιστορική δεκαετία. Λαμπερή, γεμάτη χρώματα, όμορφους ρυθμούς, ντίσκο μουσικές, και παράλληλα ροκ, ψυχεδέλεια, ρεμπελιά, ελεύθερο sex και σκληρά drugs. Η απόλυτη, "πολύχρωμη", ανέμελη ελευθερία!

 Και μέσα σε όλα, ξεπετάγεται μία νέα βιομηχανία, αυτή του πορνό. Αυτή που ανοίγει πολλές πόρτες σε όσους διαθέτουν τα κατάλληλα και απαιτούμενα προσόντα, και μοιράζει το χρήμα με το τσουβάλι. Αυτή, που εξασφαλίζει σε νεαρούς, "ταλαντούχους" ηθοποιούς, ένα μέλλον ευοίωνο, ανάμεσα σε μεγάλους σταρ και τους προσφέρει τόσα χρήματα και τέτοιες "πολυτέλειες" που όμοιές τους δεν είχαν τολμήσει να ονειρευτούν!

 Η πορνοβιομηχανία λοιπόν, που στα τέλη της δεκαετίας του '70 ξεπετάχτηκε, γνωρίζοντας τεράστια άνθιση. Και φυσικά διατηρώντας μία υπέροχη βιτρίνα. Μία βιτρίνα που πέρναγε προς τα έξω την λαμπερή και πολύχρωμη εικόνα της, με σκοπό φυσικά τη δημιουργία "ωραίου προτύπου". 
 Γιατί από μέσα, άπαντες, σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές, παραγωγοί, όλοι βουτηγμένοι στην κοκαΐνη, το κρακ, το όπιο. Σε έναν κόσμο δικό τους, όπου σαν χαζοχαρούμενοι διαμορφώνουν την (ψευδ)αίσθηση ότι "όλα είναι ωραία και καλά", ενώ είναι ξεκάθαρο πως, όλοι οι εξωτερικοί παρατηρητές αυτού του "λαμπερού" κόσμου, νιώθουν αηδία και τον περιφρονούν.

«Έχω την αίσθηση ότι κάτω από αυτά τα jeans υπάρχει κάτι υπέροχο που περιμένει να φανερωθεί…», είναι η φράση την οποία... εκτοξεύει ο σκηνοθέτης Τζακ Χόρνερ (ένας εκπληκτικός Burt Reynolds!) στον νεαρό σερβιτόρο Έντι Άνταμς, και κάπως έτσι αρχίζουν όλα!


 Ο Άντερσον αποσπά μεγάλες ερμηνείες από όλο το καστ: Burt Reynolds, Julianne Moore, Mark Wahlberg, Plilip Seymour Hoffman, Heather Graham, αλλά και από τους υπόλοιπους. 
 Ακόμη, σκηνοθετεί μαεστρικά αποτυπώνοντας εξαιρετικά τα στοιχεία εκείνα που αναδεικνύουν την κουλτούρα της τότε εποχής. Όλα εύστοχα, τα κοστούμια, τα σκηνικά, οι συνήθειες, η μουσική που ακούμε, τα κλαμπ που βλέπουμε. Πιστή αναπαράσταση των 70s. Μεγάλος μάγκας ο Τόμας Άντερσον!


 Και μετά, ο Αμερικανός σκηνοθέτης παρά το τολμηρό θέμα που μας παρουσιάζει, δεν προχωράει και σε ανάλογες σκηνές. Δεν γυρίζει τσόντα άλλωστε. Αντίθετα, ενδιαφέρεται πολύ για τους ήρωές του και προσπαθεί να αναλύσει τους χαρακτήρες του. Αρχικά ο Ρέινολντς. Στοργικός, κοιτάει να είναι δίκαιος και σωστός με όλους, αφού ενδιαφέρεται πρώτα για τους ανθρώπους-συνεργάτες του και μετά για τις ταινίες του. Παράλληλα πιστεύει στις δυνατότητές του και παρά το γεγονός ότι είναι σκηνοθέτης πορνό, θέλει να γυρίσει μία "καλλιτεχνική τσόντα" με την οποία επιθυμεί να τον θυμάται ο κόσμος. Μετά ο Ουάλμπεργκ. Ο νεαρός απ' τη μία στιγμή στην άλλη γίνεται διάσημος και φτάνει στην απόλυτη καταξίωση ως big sex star, για να πάρουν τα μυαλά του αέρα, να γνωρίσει την παρακμή και να κάνει αγώνα δρόμου για να επιστρέψει και να οδηγηθεί στην προσωπική λύτρωση. Όμοια ακολουθούν και οι υπόλοιποι χαρακτήρες.


 Και ο Anderson, βαθιά επηρεασμένος από τον Martin Scorsese, δημιουργεί ένα παρόμοιο σύμπαν με αυτό του μεγάλου δημιουργού, αναλύοντας για πρώτη φορά τόσο ρεαλιστικά έναν κόσμο όπως είναι αυτός της πορνοβιομηχανίας κάτι που ποτέ πριν δεν δοκίμασε να κάνει κάποιος άλλος.


 Βαθμολογία: 8/10

2 σχόλια:

Και λοιπόν;E allora? είπε...

δεν θυμάμαι να την έχω δει την ταινία....είμαι περίεργη τώρα :)

καλό σκ
χχχ

Mike είπε...

Δες την, για να.. θυμηθεις... εαν την εχεις δει!
Καλη εβδομαδα